Vejen fra bh.- skole i Hjallerup

Vejen fra børnehave til skole for børn i Hjallerup.

Børnehuset Petra, Hjallerup Børnehave, Børnehaven Møllegården, Børnehaven Syvspring, Hjallerup Skole og SFO Stjernehuset.

Kære forældre.

I Danmark starter barnets undervisningspligt i det kalenderår, hvor det fylder 6 år. Da jeres barn nærmer sig den alder, er det aktuelt at begynde at tænke på skolestart. Børnehaven, skolen og SFO’en har sammen med jer forældre et fælles ansvar for, at skolestarten bliver en god og tryg oplevelse for barnet og det kan vi bedst sikre ved, at vi alle arbejder sammen. Børnehaverne, skolen og SFO’en har i samarbejde planlagt et fælles forløb for alle børn i Hjallerup. Så uanset hvilken børnehave jeres barn går i, så får I og jeres barn det samme tilbud frem til skolestart. Nogle af jer er måske i tvivl om, hvorvidt jeres barn er klar til at starte i skole. Med baggrund i barnets udvikling kan I anmode om udsættelse af undervisningspligten i et år. Se procedure på kommunens hjemmeside. I jeres beslutningsproces vil vi anbefale, at I fortsætter den dialog, I har haft med børnehaven i hele barnets børnehave-tid. Nemlig dialogen om barnets udvikling. Børnehaven kender barnet godt, pædagogerne ser børnene i samværet med en større gruppe, og de har stor erfaring med at sende børn i skole. Det er ligeledes en mulighed at bede PPR (psykologen) om hjælp til at vurdere barnets skoleparathed. Skulle I have spørgsmål, som I mener, børnehaveklasselederen kan hjælpe jer med, er det også en mulighed at bede om, at børnehaveklasselederen deltager i en samtale om skoleparathed i børnehaven. Det er vores fælles opgave, at ”klæde jer på” til at træffe den beslutning, der er bedst for jeres barn.

Forløbet frem til skolestart:

I løbet af efteråret Børnehaverne laver en individuel vurdering på alle børn. Det gør vi for at afdække barnets resurser. Dette sker for, at pædagogerne bedst muligt kan understøtte jeres barns udvikling frem til skolestart.

November:

Infomøde på skolen torsdag den 25. nov.

Her vil I bl.a. høre om børnehaveklassen, det at gå i SFO samt skoleparathed. November – december – januar I tilbydes en forældresamtale i børnehaven med fokus på skoleparathed. Det er muligt at bede om, at en børnehaveklasseleder deltager.

Inden den 15. januar skal der søges om skoleudsættelse.

8. November - 12. Februar

Børnenes indskrives elektronisk i skole og SFO.   https://tea-f.tabulex.net/Webindskrivning

Fra midt i april og frem til sommer

Førskoletræf. I foråret og frem til sommerferien, vil børnehaverne sammen med Stjernehuset og børnehaveklasselederne arrangere forskellige aktiviteter og udflugter for de kommende skolebørn. Formålet er at børnene, børnehaveklasselederne og personalet fra Stjernehuset lærer hinanden at kende og får nogle fælles sjove oplevelser sammen. Der vil blive omkring 5 arrangementer for børnene, og I vil i løbet af foråret få nærmere information om førskoletræffene. Børnehaveklasselederne besøger alle børnehaverne i løbet af maj og juni. Besøgene skal være med til:

• At skabe genkendelighed mellem det der sker i børnehaven og det der skal ske i skolen.
  • Give børnehaveklasselederne mulighed for at se hvordan vi arbejder med førskolebørnene.
  • Skabe gensidig tryghed og positiv relation mellem børnehaveklasselederne og barnet.
  • At give børnehaveklasselederen mulighed for at se samspillet i gruppefællesskabet.

Der er knyttet en pædagog fra Stjernehuset og en børnehaveklasseleder til hver af børnehaverne. Pædagogen og børnehveklasselederen kommer på besøg flere gange i børnehaverne for at:

• Skabe gensidig tryghed og en positiv relation mellem pædagogen og barnet
  • Se og forstå barnet i konteksten og skabe genkendelighed fra børnehave til Stjernehuset
  • Få kendskab til barnets venskaber og legerelationer.

Maj

Her mødes pædagogerne fra børnehaverne med børnehaveklasselederne og pædagogerne fra Stjernehuset, for at snakke om, om der er forhold, der er vigtige at overlevere, så jeres barn får den bedst mulige overgang fra børnehave til skole. Vi snakker kun om de informationer, der ligger i Hjernen og Hjertet, og som I har givet samtykke til.

Info-arrangement i Stjernehuset.

September/Oktober

Børnehaverne og Skolen/Stjernehuset mødes for at evaluere overgangen fra børnehave til skole. Børnehaveklasserne genbesøger børnehaverne.