Rygeregler

Rygeregler på Hjallerup skole.

Som det nok er de fleste bekendt strammer Folketinget hele tiden op omkring regler for rygning blandt andet på skoler. Senest er alderen for, hvornår man må købe tobak sat op til 18 år. Som udgangspunkt er rygning i alle offentlige bygninger, herunder skoler, forbudt.

Desuden må der ikke ryges udendørs på skoler, når der er elever til stede.

Da der også er fritidsudlån efter normal skoletid til eks. musikskole betyder det, at det i praksis ikke er tilladt at ryge på skolens grund, uden at man er helt sikker på, at der ikke er flere elever/unge til stede.

Endvidere er det sådan – for elevernes vedkommende – at de ikke må forlade skolens grund uden helt speciel tilladelse i løbet af en normal skoledag, så for eleverne gælder i praksis et totalt rygeforbud. Skolens grund omfatter for elevernes vedkommende også Idrætscenteret.

I forbindelse med forældremøder og andre aftenarrangementer er rygning ligeledes som udgangspunkt forbudt og må kun finde sted udendørs uden for skolen område, hvis man er helt sikre på, at der ikke er elever til stede på skolen.