IT

IT på Hjallerup Skole

0-4. årgang: Her er IT-undervisningen baseret på iPads, hvor skolen har et klassesæt til hver klassetrin, der bookes på skift af klasserne.

5-9. årgang: Digitaliseringen på Hjallerup Skole er på 5. årgang og i udskolingen baseret på "bring your own device"-princippet, hvor de elever, der har mulighed for det, medbringer deres egen enhed. Kan en elev ikke selv medbringe, stiller skolen en bærbar til rådighed i skoletiden. Skolen har ikke mulighed for at tilbyde det hurtigste og nyeste.

Skal man så ud og købe?

Nej. Mange har allerede en enhed, der kan bruges. Der er ikke store krav til regnekraft. Eneste krav er, at enheden kan gå på skolens WIFI.

Men hvad skal man så købe, hvis man alligevel gerne vil investere?

Vi vil ikke sige, at noget er bedre end andet. De undervisningsportaler vi bruger er

platformuafhængige. Det betyder, at alle enheder kan benyttes. Vi har dog et enkelt program der kun kører på Windows maskiner. Programmet hedder Wordmat og må bruges til afgangsprøven på 9.årgang. Opgaverne kan dog fint løses uden brug af Wordmat. Derudover har vi en enkelt platform til matematik på 6. årgang, der hedder Flexbog, som kun kan køre på PC og iPads -ikke på andre tablets.

Vi har lavet en oversigt over hvilke fordele de forskellige enheder har, se særskilt dokument.

Vil man investere til skolebrug i overbygningen, anbefaler vi, at man kigger efter en enhed med:

• god batteritid.
  • Microsoft Windows 7 I 8 I Vista eller en Mac, således at skolens MS Officepakke kan installeres.
  • fornuftig opstartstid.

Undervisningen: Skolen har købt adgang til følgende undervisningsportaler:

Licenser: Skolen har alle licenser, der skal bruges i undervisningen. Skolen har pr. 1. jan. 2015 licenser, så alle skolens elever gratis kan installere MS Office på deres egne maskiner. Der er licens både til Windows-og Mac-miljøer.

Opbevaring: Eleverne har mulighed for at leje et skab for under l krone i døgnet, se

Forsikring: Det er elevernes egen forsikring, der dækker alle medbragte ejendele -tøj, cykler, telefoner, og altså også IT-udstyr. Den enkelte opfordres til at undersøge sin dækning. Eleverne omgås sædvanligvis IT-udstyr fornuftigt, og der har heller ikke været tilfælde af tyveri af udstyr på Hjallerup Skole.

Batteritid: Enheder med god batteritid er en fordel. I forhold til opladningsmuligheder på skolen, så har vi lige nu ikke mange stikkontakter i lokalerne. Der er nu sat kabelbakker op med strømudtag i både i vindues-og dørrækkerne i de lokaler 4. -9. årgang benytter, således at der bliver bedre mulighed for at fa ladet sin enhed op.

Mangler man oplysninger i forhold til dette dokument eller Hjallerup Skoles IT-strategi, så kontakt skolens kontor.

Venlig hilsen, IT-udvalget på Hjallerup Skole.

* Enhed: En labtob eller en tablet