Ordensregler

Ordensregler på Hjallerup Skole

Generelle regler:

Elever og lærere skal i samarbejde medvirke til et godt arbejdsklima på skolen, både i

fællesarealer og i de enkelte klasse- og faglokaler. Det er vigtigt at eleverne får forståelse for vigtigheden af god ro og orden, et fornuftigt samvær og en god omgangstone i skoletiden, således at samværet på skolen bliver præget af tryghed og gensidig tillid.

Mobning tolereres ikke.

Eleverne skal derfor efter bedste evne udføre det arbejde, lærerne pålægger dem som

led i undervisningen og i øvrigt følge de anvisninger, der gives. Den enkelte elev skal desuden være opmærksom på, at han/hun er medansvarlig for egen udvikling i hele skoleforløbet, herunder selvfølgelig for sit eget arbejde. Samt være bevidst om, hvor vigtigt den enkeltes eget arbejde er for hele klassens arbejde.

Der er undervisningspligt for eleverne. Det er forældrenes ansvar at denne opfyldes. Hvis en elev forsømmer, skal have fri eller kommer for sent, skal forældrene give skriftlig besked herom til skolen. Faglærere og klasselærer kan godkende fravær i enkelttimer og på enkelt dage. Omfatter fraværet mere end én dag, skal skolens leder involveres.

Hvis en elev har haft fravær eller anden forsømmelse i mere end 15 dage på et skoleår, skal klasselæreren meddele dette på skolens kontor, der så tager stilling til, hvad der videre skal ske.

Eleverne skal være på skolen i skoletiden, med mindre anden tilladelse foreligger.

Eleverne må være inde i frikvartererne, hvis de færdes roligt og fornuftigt. Afdelingsvis er aftalt ”udeordninger”, som betyder at eleverne i bestemte frikvarter skal være ude, hvis vejret egner sig til det.

Beskadigelse af skolens ejendele kan medføre erstatningsansvar.

Det forventes at eleverne:

• Overholder færdselsreglerne på vej til og fra skole og retter sig efter skolepatruljen.
  • Møder til tiden hver dag og til alle timer.
  • Opfører sig på god vis overalt på skolen, og er en god kammerat.
  • Husker idrætstøj til alle idræts- og svømmetimer.
  • Husker at have skoletaske og penalhus i orden hver dag.
  • Har madpakke eller penge med, så de kan få en ordentlig kost gennem hele skoledagen.
  • Stiller cyklen på de anviste områder.
  • Ikke løber på gangene.
  • Går ind i klassen når det ringer ind.
  • Venter roligt udenfor faglokaler, indtil læreren kommer.
  • Opbevarer sit overtøj i gangen og ikke i klasselokalerne.
  • Ikke bruger sin mobil i timerne, med mindre det er et led i undervisningen.

Alle klasser skal have en dukseordning. Duksen kan have flere opgaver fx udluftning af klasselokalet, at hente mælk og at feje gulvet efter sidste time. Det aftales i den enkelte klasse hvad duksens opgaver er.

Efter sidste time skal alle elever sætte sin stol op og rydde op efter sig.

Tilføjelse til ordensreglerne.

Skulle der finde overtrædelser sted, så er det alle læreres pligt at påtale overtrædelsen og forsøge at få eleven til at forstå, hvor vigtigt det er med fælles regler og overholdelse af disse. Læreren kan i den sammenhæng - afhængigt af situationens alvor - vælge at inddrage forældrene i drøftelsen. Dette kan ske skriftligt eller mundtligt.

Det kan ikke undgås, at der ind i mellem opstår situationer, hvor læreren af hensyn til undervisningen af resten af klassen, må gribe hurtigt ind overfor overtrædelse og gøre brug af eksempelvis en kort time-out, hvor eleven får besked på at opholde sig umiddelbart udenfor undervisningslokalet. Denne time-out følges hurtigst muligt op af en samtale lærer og elev. Eller læreren kan vælge at henvise eleven til skolens kontor,

hvor lærer og elev får mulighed for at redegøre for, hvad der ligger forud for overtrædelsen af

ordensreglerne, hvorefter skolens ledelse tager stilling til det videre fornødne.

Disse foranstaltninger fører oftest til det resultat, at episoden dermed er afklaret, og det derfor ikke er nødvendigt at foretage sig yderligere.

Ved mere alvorlige sager, hvor en elev eksempelvis har forladt skolen uden tilladelse, har optrådt helt utilbørligt, hvor der er tale om legemsskade og lignende, skal hjemmet underrettes hurtigst muligt, ligesom klasselærer og team samt skolens ledelse orienteres om det passerede. Hjemmet orienteres mundtligt af den direkte implicerede lærer.

I sjældne tilfælde sker det, at elever trods forudgående samtaler og ovenstående foranstaltninger

fortsætter med at overtræde skolens ordensregler. Hvis det er tilfælde, så er det op til skolens leder at overveje yderligere foranstaltninger for at bringe tingenes tilstand til ophør. Der kan her være tale om eftersidning, udelukkelse fra undervisningen, overflytning til parallelklasse på egen skole, overflytning til anden klasse på en anden skole.

Regler herom er nærmere beskrevet i ”Ro- og ordenscirkulæret af 26. marts 2010”.

Skolens leder kan også iværksætte forskellige støtteforanstaltninger, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.

Dette sker ofte i samarbejde med PPR (Pædagogisk-Psykologisk Rådgivning) og Familierådgivningen i Brønderslev Kommune.

Regler for afbenyttelse af hallerne.

• Idrætshallerne bliver åbnet kl. 8.00. Hallerne vil være lukkede i de lange frikvarterer kl. 09.35 og kl. 11.35.
  • Når eleverne er klædt om, skal de blive i omklædningsrummene, indtil læreren kommer.
  • Alle klasser klæder om, dvs. idrætstøj + rent fodtøj.
  • Man må ikke bruge udendørs fodtøj på halgulvene.
  • Som udgangspunkt bader alle efter idræt, med mindre der er tungtvejende grunde til at barnet ikke
  • skal bade. Der skal være lavet en skriftlig aftale mellem hjemmet og skolen, som ligger i elevmappen.
  • I øvrigt gælder både skolens og idrætscentrets ordensregler.

Forældre, elever og lærere har ansvaret for, at ordensreglerne overholdes.