Det lærende hjem

Børn går i skole for at lære så meget som muligt, og på Hjallerup Skole sætter vi naturligvis alt ind på dette. Men vi kan ikke klare opgaven alene – vi har brug for jer forældre. Det er videnskabeligt dokumenteret, at forældrene i alle henseender spiller en afgørende rolle for barnets læring – både den faglige og den sociale.

Udgangspunktet - inden læringen starter

Forældrene er barnets vigtigste rollemodeller – og nærvær og tid sammen giver barnet retning og tryghed. Sammen med en fornuftig balance mellem søvn, motion og ernæringsrigtig mad er dette forudsætninger for, at læring kan ske. Når det er på plads, kan startskuddet lyde til en god og lærerig skoledag! Se også vores Forventningsfolder på skolens hjemmeside.

Vejledning af barnet

Børn i alle aldre har brug for hjælp og vejledning både i forhold til den personlige, den sociale og den faglige læring. De yngste børn behøver naturligvis anderledes støtte end de ældste, men det er vigtigt at være der og tage ”voksenansvar” – helt frem til og med 9. klasse! Samtidig er det vigtigt langsomt at give slip og lade barnet vokse med opgaverne, så barnets selvstændighed og identitet udvikles optimalt! Desværre findes der ikke en fast ”opskrift”, ligesom alle børn og forældre er forskellige og lever forskellige liv, samtidig med at krav og muligheder hele tiden er i forandring. Det er ikke ukompliceret at være forældre, men er man nærværende omkring barnet er man allerede godt i gang.

Vær klar over, at som barnets vigtigste rollemodel drejer det sig i højere grad om hvordan du selv agerer og gør, frem for hvad du bare siger.

Ambitioner

Fælles for alle aldre er det vigtigt at have ambitioner på børnenes vegne – forvent, at de kan noget, tro på, at de kan udvikle sig og anerkend dem, når de lykkes!

For at kunne tage imod læring er det vigtigt, at vi er åbne over for nye input. Hjælp derfor dit barn til at være nysgerrig på andre, på viden og på verden.

Forvent af alle omkring klassen – også dit barn - at de arbejder sammen omkring skabelsen af et fællesskab, hvor alle kan være med. Vær klar over, at forældrene kan være de vigtigste medspillere i skabelsen af et godt klassefællesskab (eller nedbrydningen af samme). Rammerne for fællesskabet skal skabes af voksne – venskaber skaber børn selv.

Forvent at I skal bruge tid og energi på jeres barns sociale læring, ind imellem er det mere kompliceret og støttekrævende end det faglige – Trivsel er en forudsætning for faglig læring.