Trafik politik

Trafik politik, Hjallerup Skole

Formålet med trafik politik på Hjallerup Skole.

• At samarbejde med forældrene om at gøre børnene i stand til at færdes sikkert i trafikken.
  • At gøre børnenes vej til og fra skole så sikker som mulig.
  • At elever selv transporterer sig til og fra skole.
  • At alle voksne viser hensyn og hjælper med en god trafiksikkerhed omkring skolen.
  • At alle børn og voksne følger skolens retningslinjer af hensyn til trafiksikkerheden.

Trafikundervisning.

Der undervises i trafik på relevante klassetrin, hvor materialer fra Rådet for Sikker Trafik anvendes i både teoretisk og i praktisk form.

Vi opfordrer i øvrigt forældrene til også at tage aktivt del i elevernes trafikuddannelse, ved at vise og tale om, hvordan forskellige situationer i trafikken tackles - samt at øve vejen til og fra skole sammen med deres børn.

Trafiksikkerhed.

På Hjallerup Skole er udvalgte elever fra overbygningen uddannede til at fungere som skolepatrulje i morgentrafikken. Skolepatruljen står ved fodgængerovergangen ved Idræts Allé og ved Skolegade.

Skolepatruljens opgave er at hjælpe skolens elever i trafikken, hvorfor alle skal rette sig efter anvisninger fra skolepatruljemedlemmer i funktion.

Vi henstiller til at alle med ærinde til skolen - det gælder såvel små og store elever som forældre - retter sig efter patruljens anvisninger.

Skolen anbefaler:

• At eleverne fra byen cykler eller går til skolen.
  • At forældre til elever i indskolingen går eller cykler til skole med deres børn, hvis de har mulighed for det.
  • At alle cykler placeres i cykelstativerne.
  • At forældre, der gerne vil følge deres barn ind i klassen, parkerer på en af de afmærkede p-pladser ved skolen eller hallen. Der opfordres til, at man parkerer på den store plads ved hallen, da man på den måde undgår trafikprop på skolens p-plads.
  • At man kun sætter børnene af på ”Kiss and Goodbye pladsen”
  • At man IKKE bruger handicapparkeringspladserne som afsætningsplads.
  • At der tages hensyn til krydsende cyklister, når man parkerer ved hal 2.
  • Bilisterne kan med fordel bruge Kornblomstvej. Det aflaster Algade meget, og letter dermed skolepatruljens arbejde.

Princip for cykelture og brug af cykelhjelm.

Skolen har ansvaret for eleverne i skoletiden og ved planlagte aktiviteter. Skolebestyrelsen ønsker at sikre størst mulig sikkerhed for eleverne i forbindelse med cykelture arrangeret af skolen.

Skolebestyrelsen ønsker derfor, af eleverne bærer cykelhjelm i disse sammenhænge.

Det betyder:

• At alle elever fra 0. klasse til 9. klasse skal bruge cykelhjelm i forbindelse med cykelture arrangeret af skolen.
  • At ledsagende voksne/lærere, som rollemodeller ligeledes anvender cykelhjelm.
  • At forældre og elever orienteres på forhånd om tidspunkt for planlagte cykelture.
  • At elever, der ikke har medbragt en cykelhjelm, kan låne af skolen.

Revideret, Maj 2020