Fundament / fælles sprog
Formål: Hvorfor er kropslig dannelse vigtigt for os?
- Sundhedsstyrelsen anbefaler at børn er aktive mindst en time hver dag.
- Motion / bevægelse forebygger en række sygdomme.
- Positiv sammenhæng mellem fysisk aktivitet og kognitive processer, som er en forudsætning for læring
- Flere undersøgelser viser, at fysiske aktiviteter giver trivsel, positiv socialisering, selvværd og identitetsdannelse.
- Motorisk udviklende.
Værdigrundlag: Hvad betyder det for os?
- Fællesskab / relationsdannelse
- Sundhed
- Livsglæde
- Trivsel
Baggrund / sammenhæng: Hvilket udgangspunkt har vi?
- Vi skal medvirke til at udmønte kommunens sammenhængende børnepolitik, hvor krop, bevægelse og sundhed indgår. Og i bekendtgørelsen om krav til indholdet af mål og indholdsbeskrivelser for folkeskolens skolefritidsordninger § 2 stk. 3 står der skrevet: Inddrage krop, bevægelse og sundhed i hverdagen, herunder hvilket omfang det sker i samarbejdet med idrætsforeninger eller lign.
Handlinger / målrettethed
Vision:
- Vores børn skal finde glæden ved at bevæge sig.
- Vores børn skal føle sig som en del af et fællesskab.
- Vores fysiske omgivelser skal være indbydende og bruges til forskellige former for leg og bevægelse.
- Vi voksne er aktive og deltagende sammen med børnene.
Mål: Hvad vil vi gerne opnå?
- At fysisk leg og bevægelse fortsat bliver en del af dagligdagen.
- At flere børn og voksne får lyst til og mulighed for at bevæge sig.
- At børnene får bevidstheden om deres egen krops formåen.
- At børnene finder glæde ved udelivet.
Indsatser: Hvad skal vi gøre konkret?
- Opstille tydelige læringsmål.
- Fokus på legepladsens indretning og skabe attraktive legemiljøer.
- Synlige, ind spirende og aktive voksne på legepladsen.
- Fast struktur på bevægelsesaktiviteter. Hvem, hvornår og hvordan?
- Udarbejde en idebank for at blive mere alsidig og tilføre nye aktiviteter.
- Inspiration til personalet via kurser.
Tegn / succeskriterier: Hvornår er indsatsen en succes?
- Når fysiske aktiviteter bliver en naturlig del af dagligdagen.
- Når børnene selv sætter lege i gang.
- Når børnene mestre nye motoriske færdigheder.
- Når børnene viser glæde, samt danner og styrker relationer.
Læringsproces
Evaluering: Hvordan vil vi opsamle læring fra indsater?
- Fast punkt på dagsorden med evaluering.
- I dialog med hinanden og med børnene.
- Feedback
Fælles forpligtelse: Hvordan vil vi sikre, at indsatsen følges op?
- Krop og bevægelse er et fast fokusområde i Brønderslev Kommune, så vi er forpligtet på at yde en indsats, evaluere og sætte nye skibe i søen.
Synlighed / samarbejde
Forældre og bestyrelse: Hvordan vil vi sikre, at forældrene involveres i vores arbejde med kropslig dannelse?
- Dokumentation. Via Facebook og billedcollager.
- Stemningsbilleder fra dagligdagen / øjebliksbilleder.
- Information i nyhedsbreve.
Foreningsliv og lokalsamfund: Hvordan vil vi involvere foreningslivet og det øvrige lokalsamfund i vores arbejde med kropslig dannelse?
- Fortsætte vores samarbejde med Hjallerup Idrætscenter.
- Udvikle vores samarbejde med de lokale foreninger / Inviterer personer ind, der hvor der er mulighed for at inspiration mm.
- Lave udflugter i byen: Ekko parken, Anlægget, Byskoven, Tennisskoven, Markedspladsen.