Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Bevægelse i Hjallerup SFO

Fundament / fælles sprog

Formål: Hvorfor er kropslig dannelse vigtigt for os?

  • Sundhedsstyrelsen anbefaler at børn er aktive mindst en time hver dag.
  • Motion / bevægelse forebygger en række sygdomme.
  • Positiv sammenhæng mellem fysisk aktivitet og kognitive processer, som er en forudsætning for læring
  • Flere undersøgelser viser, at fysiske aktiviteter giver trivsel, positiv socialisering, selvværd og identitetsdannelse.
  • Motorisk udviklende.

Værdigrundlag: Hvad betyder det for os?

  • Fællesskab / relationsdannelse
  • Sundhed
  • Livsglæde
  • Trivsel

Baggrund / sammenhæng: Hvilket udgangspunkt har vi?

  • Vi skal medvirke til at udmønte kommunens sammenhængende børnepolitik, hvor krop, bevægelse og sundhed indgår. Og i bekendtgørelsen om krav til indholdet af mål og indholdsbeskrivelser for folkeskolens skolefritidsordninger § 2 stk. 3 står der skrevet: Inddrage krop, bevægelse og sundhed i hverdagen, herunder hvilket omfang det sker i samarbejdet med idrætsforeninger eller lign.

Handlinger / målrettethed

Vision:

  • Vores børn skal finde glæden ved at bevæge sig.
  • Vores børn skal føle sig som en del af et fællesskab.
  • Vores fysiske omgivelser skal være indbydende og bruges til forskellige former for leg og bevægelse.
  • Vi voksne er aktive og deltagende sammen med børnene.

Mål: Hvad vil vi gerne opnå?

  • At fysisk leg og bevægelse fortsat bliver en del af dagligdagen.
  • At flere børn og voksne får lyst til og mulighed for at bevæge sig.
  • At børnene får bevidstheden om deres egen krops formåen. 
  • At børnene finder glæde ved udelivet.
     

Indsatser: Hvad skal vi gøre konkret?

  • Opstille tydelige læringsmål.
  • Fokus på legepladsens indretning og skabe attraktive legemiljøer.
  • Synlige, ind spirende og aktive voksne på legepladsen.
  • Fast struktur på bevægelsesaktiviteter. Hvem, hvornår og hvordan?
  • Udarbejde en idebank for at blive mere alsidig og tilføre nye aktiviteter.
  • Inspiration til personalet via kurser.

Tegn / succeskriterier: Hvornår er indsatsen en succes?

  • Når fysiske aktiviteter bliver en naturlig del af dagligdagen.
  • Når børnene selv sætter lege i gang.
  • Når børnene mestre nye motoriske færdigheder.
  • Når børnene viser glæde, samt danner og styrker relationer.

Læringsproces

Evaluering: Hvordan vil vi opsamle læring fra indsater?

  • Fast punkt på dagsorden med evaluering.
  • I dialog med hinanden og med børnene.
  • Feedback

Fælles forpligtelse: Hvordan vil vi sikre, at indsatsen følges op?

  • Krop og bevægelse er et fast fokusområde i Brønderslev Kommune, så vi er forpligtet på at yde en indsats, evaluere og sætte nye skibe i søen.

Synlighed / samarbejde

Forældre og bestyrelse: Hvordan vil vi sikre, at forældrene involveres i vores arbejde med kropslig dannelse?

  • Dokumentation. Via Facebook og billedcollager.
  • Stemningsbilleder fra dagligdagen / øjebliksbilleder.
  • Information i nyhedsbreve.

Foreningsliv og lokalsamfund: Hvordan vil vi involvere foreningslivet og det øvrige lokalsamfund i vores arbejde med kropslig dannelse?

  • Fortsætte vores samarbejde med Hjallerup Idrætscenter.
  • Udvikle vores samarbejde med de lokale foreninger / Inviterer personer ind, der hvor der er mulighed for at inspiration mm.
  • Lave udflugter i byen: Ekko parken, Anlægget, Byskoven, Tennisskoven, Markedspladsen.