Trivsel og læringsmiljø

Trivsel og læringsmiljø på Hjallerup Skole

I forbindelse med skolereformen er der rettet et øget fokus på danske skoleelevers trivsel. Vi ved, børn i god trivsel har et bedre grundlag for at kunne lære, og på Hjallerup Skole vægter vi elevernes trivsel særdeles højt i hele skoletiden.

Vores ståsted for arbejdet med børns trivsel

Vi tror på, at alle elever har potentiale og ressourcer til at udvikle sig, hvis de er i de rette rammer og får den rette støtte til at udvikle sig og skabe gode relationer. Vi arbejder ud fra den overbevisning, at eleverne udvikler sig i fælleskaber, og derfor er det et hovedfokus for os at skabe gode fællesskaber for alle børn i samarbejde med forældrene. Et barn, der ikke trives i en børnegruppe skal ofte hjælpes i gruppesammenhæng, da børnene omkring barnet også har en betydning for at barnet kan opnå trivsel og succes.

Læringsmiljøvejledere

På Hjallerup Skole har vi tre læringsmiljøvejledere, der også fungerer som trivselslærere. De har særligt fokus på elevernes trivsel både set i klassesammenhænge og individuelt.

Læringsmiljøvejlederens opgaver:

• At vejlede lærerne i det gode læringsmiljø og fællesskabende didaktikker
  • At vejlede i inklusion
  • At iagttage børnegrupper, klasser og enkeltelever med henblik på vejledning
  • At deltage i netværksmøder og udredningsmøder
  • At samarbejde med PPR, SSP, Varige Spor og andre instanser vedr. børn i vanskeligheder
  • At træffe beslutninger om skoledagens længde og fritagelse for elever
  • At vejlede i/vurdere andre skoletilbud

Trivselslærerens opgaver:

• Samtaler med elever, der har behov for værktøjer til at fungere socialt med andre børn og voksne. Det kan være individuelt eller i grupper.
  • Samtaler med elever vedr. adfærd i undervisningen
  • Vejlede i adfærdsregulering
  • Støtte børn, forældre og lærere i at få gode relationer
  • Trivselsarbejde i klasserne i temaer som fx konflikthåndtering
  • Udvikle og hjælpe med at skabe børnefællesskaber

At de to funktioner varetages af de samme personer giver sammenhæng og overblik, så vi bedst muligt kan arbejde på, at alle får den hjælp, de har behov for.

Læringsmiljøvejlederen  varetager alle opgaverne i de afdelinger, de er tilknyttet.

Trivselsundersøgelser.

Hvert år laver klasselærerne en trivselsundersøgelse i klassen via klassetrivsel.dk. Med udgangspunkt i denne undersøgelse og en dialog med klasselærerne vejledes i mulige trivselstiltag for klassen eller for elever individuelt. Vi ser undersøgelsen som et øjebliksbillede, men også som elevernes mulighed for at udtrykke sig på skrift, hvis det er svært at italesætte, at man er i mistrivsel.

Trivselsarbejdet skal ses i en sammenhæng.

For at trivselsarbejdet skal kunne lykkes, er det vigtigt, at arbejdet finder sted i den rette sammenhæng. Uanset hvilken baggrund vanskelighederne har, afhænger elevernes fortsatte udvikling og trivsel af den relation, der opstår mellem eleverne og mellem lærerne og eleven. Tilsvarende har samarbejdet mellem skole og hjem også afgørende betydning for barnets trivsel.

Forældresamarbejdet.

Fra første skoledag lægger vi stor vægt på det gode skole-/hjemsamarbejde. Al forskning viser, at børn trives bedst i de klasser, hvor der er et godt samarbejde mellem skole og hjem og mellem forældrene indbyrdes. Vi støtter op om tiltag, der kan styrke fællesskabet omkring en klasse, vejleder i mulige aktiviteter og holder gerne dialogmøder eller oplæg for forældre om deres rolle i at medvirke til god trivsel.

På Hjallerup Skole opfordrer vi til, at alle skal gøre deres bedste, for at andre har det godt: ’Hvis jeg, som forælder, er med til at sørge for, at andre børn i klassen har det godt, så bliver klassen også god for mit barn at gå i’.

Ved enhver undring eller bekymring rettes henvendelse til sit barns lærer eller til skolens trivselsmedarbejdere, så vi kan hjælpe hurtigst muligt.

Sidse Hørby       Birgitte D. Kristiansen   Diana Bay Graahede       Mette Kirkegaard-Kjær

LMV                                LMV                                          LMV                                          LMV

0. og 1. årgang          2. og 3. årgang                     4.-6. årgang                             7.-9. årgang

Trivsel er central i reformen

Et af reformens tre nationale mål er, at elevernes trivsel skal øges. Skolelederne, lærerne og pædagogerne skal arbejde med at udvikle undervisningsmiljøet og trivslen på skolen blandt andet ved at gennemføre aktiviteter, som udvikler elevernes sociale og faglige kompetencer. Det bliver obligatorisk for skolerne at følge elevernes trivsel.

Fællesskaber på Hjallerup Skole

Når forældrene inddrages i skolens trivselsarbejde, stiger elevernes trivsel, fællesskabet styrkes og undervisningsmiljøet forbedres, viser Skolebørns nye undersøgelse. Og forældrene vil rigtig gerne.