Inspiration til det lærende hjem

For at konkretisere dokumentet ”Det lærende hjem” er der her samlet nogle ideer og forslag til, hvad man kan gøre i praksis.

Det vil ikke være muligt at lave en udtømmende liste – og I har sikkert jeres eget og måske bedre bud – men herunder er vores idékatalog til hvordan man skaber ”Det lærende hjem”.

Personlig & social udvikling.

Det er væsentligt, at vi lærer børnene at blive selvstændige, så de på sigt kan klare de udfordringer, de bliver stillet over for i skolen og alle de forskellige fællesskaber og sammenhænge, de kommer til at indgå i i samfundet. Tag tiden til at inddrage børnene i dagligdagens opgaver, lær dem at hjælpe til i familiefællesskabet og snak sammen, mens det sker. Det kunne være:

• Indkøb, madlavning, bagning og borddækning.
  • Klokken og familiens dagsrytme.
  • Små – eller større – opgaver inde som ude.
  • Husk: ”Den, der laver noget, lærer noget.”

Snak med børnene om det, de oplever og om det, der sker rundt omkring dem. Husk, at der er forskel på, hvad man kan og skal snakke med de yngste og de ældste om.

Det kunne være:

• Kammerater og familie.
  • Skoledagen og fritidsinteresser.
  • Krop og følelser.

Lær børnene og de unge mennesker

• at lave og holde legeaftaler.
  • at acceptere andre mennesker.
  • at kunne se en sag fra flere sider og at kunne mægle i konflikter.
  • at udsætte egne behov og ”passe sin egen butik”.
  • at grine sammen med andre – men ikke ad andre.  at fastholde og færdiggøre en (fritids)aktivitet, som de er startet på.
  • at takle et nederlag, så de kan tænke positivt fremad på trods.

Faglig udvikling

Følgende aktiviteter er med til at styrke barnets og den unges faglige læring – nogle er for de yngste, nogle er for de ældste

• Tag på ture og snak om det, I ser og oplever – på stranden, i skoven, i zoologisk have, på museum osv.
  • Tag på biblioteket, lån bøger og læs dem – evt. i fællesskab.
  • Tag ud at handle sammen – lav lister, se på priser og snak om varerne, der købes.
  • Spil spil!
  • Læs brugsanvisninger og rejseplaner.
  • Hør nyheder og læs avisen – drøft indslag og emner.
  • Se lærerige film og udsendelser, og snak om indholdet.
  • Spørg ind til dit barns skoledag og find bøgerne frem – hvad er der lært i dag?
  • Hjælp dit barn med at lave gode og hyggelige vaner omkring lektielæsning.
  • Hjælp dit barn, så det lærer selvstændigt at læse et skoleskema, at pakke taske og gøre klar til næste (skole)dag.