Skilsmisse HJ skole

I vores samfund er skilsmisser blevet almindelige, og hvert 3. barn oplever inden sin 18 års fødselsdag, at forældrene går fra hinanden. Når forældrene skilles, medfører det store omvæltninger og forandringer i børnenes liv.

Mange børn kan være præget af sorg og frustrationer, og de kan sidde tilbage med spørgsmål og tanker, som de tror, de er ene om. Nogle kan opleve, at forældrene har mindre tid i en periode, da disse selv gennemgår en svær tid. Derfor kan børn have behov for hjælp og støtte i deres nye hverdag og en bekræftelse på, at deres tanker og reaktioner er helt normale.

På Hjallerup Skole er der oprettet et gratis tilbud for skilsmissebørn der går i 1. til 9. klasse. Der er max. 10 børn i gruppen, der mødes på en fast ugedag over en periode på 10 mødegange. Hver gruppesamling foregår på skolen og varer 1 ½ time.

Der er udviklet et fast koncept til forløbet, så børnene møder trygge og genkendelige rammer, hver gang gruppen mødes. Børnene vil i gruppen få et frirum, hvor der kan tales om alt det, der fylder i deres bevidsthed. Det er et fælles sted, hvor de vil kunne spejle sig i andre og sætte ord på de tanker og følelser, de går og tumler med. Undervejs følges de af skolens sundhedsplejerske og en fast lærer på skolen.

I gruppen tales der om forskellige temaer, som kan fylde hos børn med skilte forældre. Temaerne bliver præsenteret med forskellige øvelser og billeder, som gør det trygt og nemmere at komme i gang med gode samtaler. Her kan de få luft for de tanker og bekymringer, som de måske har svært ved at tale med deres forældre om - måske fordi de ikke vil gøre dem kede af det. Nogle har fået et nyt hjem, som de skal vænne sig til og de skal måske lære nye familierelationer at kende. Når de møder lignende situationer fra jævnaldrende børn, kan det give en følelse af fællesskab og tryghed, ligesom de kan få nye handlemuligheder i vanskelige situationer. Alt dette vil kunne bidrage til, at de enkelte børn får mere overskud og ro til at koncentrere sig om skoledagen og andre vigtige ting i deres hverdag.

Forskningen viser, at de fleste børn kommer godt videre oven på en skilsmisse, især når de oplever, at de voksne omkring dem ser dem, støtter dem og hjælper dem til at klare de omvæltninger, en skilsmisse fører med sig. Ligeledes viser forskningen at skolens indsats kan være en beskyttende faktor i forhold til, hvor godt barnet tilpasser sig det nye liv med forældrene hver for sig.

Når der kommer et tilbud målrettet jeres børn, så vil I modtage information om tilbuddet.

Yderligere information kan fås hos sundhedsplejerske Heidi og lærer Sidse Hørby, der begge kan kontaktes via skoleintra/aula eller skolens kontor.