PLC (Pædagogisk læringscenter)

PLC som sted og som ressource

Skolens pædagogiske læringscenter (der tidligere hed skolebiblioteket) har flere funktioner i skolens hverdag. Ordet ”skolebibliotek” findes ikke længere i folkeskoleloven. Nu hedder det ”pædagogisk læringscenter" - i daglig tale PLC. Det nye navn skal fortælle, at fokus ligger på læring i de tilbud og aktiviteter, der udbydes.

PLC arbejder med at:

• inspirere eleverne til frilæsning
  • formidle kulturtilbud til eleverne
  • støtte pædagoger og lærere i at have fokus på læreprocesser og læringsresultater
  • inspirere pædagoger og lærere til arbejdet med elevernes læringsprocesser og læringsresultater
  • arbejde sammen med ledelsen om initiativer, der udvikler skolen
  • sørge for, at forskningsbaseret viden om læring bliver brugt i praksis
  • understøtte samarbejdet mellem skolens vejledere

PLC som sted

PLC er et fysisk sted, hvor eleverne sammen med deres klasse har en ugentlig udlånstime, hvor der er mulighed for at låne bøger til frilæsning. Der er løbende udstillinger, der har som formål at vække elevernes forundring og interesse.

PLC vejlederne vejleder eleverne i valg af frilæsning, laver oplæg til samtale, læser højt samt andre aktiviteter, der støtter elevernes læring. Dette sker i et samarbejde med elevernes faste lærere.

PLC tilbyder arbejdspladser for gruppearbejde, arbejde med digitale produkter samt mulighed for individuel fordybelse.

PLC som ressource

PLC vejlederne tilbyder forskellige kurser ude i klasserne. Det kan være i digitale programmer, digital dannelse, forløb i innovation mm. Dette planlægges i samarbejde med skolens lærere. Derudover samarbejder de med skolens øvrige vejledere samt det omgivende samfund omkring planlægning, udførelse og evaluering af læringsforløb.