Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Forventninger 7.-9.klasse

Et godt skoleliv, fælles forventninger

Udskolingen 7 - 9. klasse

Det er lettere at tale udenom end at nå hinanden - men ikke nær så spændende

Forord:

For at sikre at hvert enkelt barn trives og får mest ud af skolegangen både fagligt, personligt og socialt, er det væsentligt at få afklaret de forventninger, som forældre, elever og skole har til hinanden. Denne folder er tænkt som en hjælp hertil.

Hvad kan du forvente af Hjallerup skole?

Du kan som forælder forvente:

  • at dit barn sikres et trygt og godt skoleliv
  • at dit barn får en god faglig undervisning
  • at blive lyttet til og taget alvorligt at indgå i dialog med skolens medarbejdere
  • at lærerne efter behov informerer om dit barns udvikling i skolen, både fagligt og socialt
  • at lærerne efter behov informerer om klassen og klassens liv
  • at lærerne udarbejder plan over klassens aktiviteter, eksempelvis temauger, forældremøder, lejrskoler osv.
  • at skolen indkalder til arrangementer i god tid at skolen efter behov informerer om skolens liv
  • at skolen har retningslinjer for kontakten mellem skole og hjem, ikke mindst i tilfælde af problemer
  • at væsentlige aftaler, som indgås ved skole-/hjemsamtaler, skrives ned for at fastholde aftalen

Fælles forventninger

Det forventes:

  • at både forældre og lærere tager kontakt, hvis der er spørgsmål eller problemer
  • at klasselæreren informeres hvis eleven ikke trives hjemme
  • at klassens sociale liv er et fælles anliggende – også når det gælder mobning
  • at fælles aftaler for klassen skrives ned og justeres årligt
  • at alle søger at bidrage med ideer til arrangementer i klassen
  • at både forældre og lærere bruger et åbent og positivt sprog overfor hinanden
  • at forældrene og skolen/lærerne omtaler hinanden loyalt i børnenes nærvær

Forventninger til eleverne/forældrene.

Skolen forventer:

  • at eleven møder til tiden, mæt, udhvilet og velforberedt
  • at der er sørget for madpakke/frugt eller madpenge (boden er kun et supplement til madpakken)
  • at forældrene stadig taler med eleven om skolelivet og motiverer i forhold til lektielæsning
  • at forældrene kommer til samtaler og forældremøder
  • at forældrene tjekker aula jævnligt at aula bruges til orientering og korte beskeder
  • at forældrene deltager i fællesarrangementer og tager del i de praktiske gøremål
  • at forældrene bakker op om fælles spilleregler for klassens fritid, blandt andet alkoholaftale
  • at skolen respekteres som elevens primære arbejdsplads set i forhold til ferie, fritidsinteresser og erhvervsarbejde
  • at eleven er opdraget til både at tale og opføre sig ordentligt over for andre elever og lærerne
  • at forældrene påvirker eleven til at tage medansvar for fællesskabet i skolen
  • at lærerne informerer på forældremøderne om hvornår/hvordan de træffes telefonisk

Efterskrift

Omstående forventninger er resultatet af et forældremøde, arrangeret af skolebestyrelsen, i forbindelse med skolens trivselsprojekt.

Den egentlige overskrift for trivselsprojektet er:

Glad til skole, Glad i skolen, Glad fra skole

Udover en sådan vigtig glæde, er det skolens opgave at medvirke til den enkelte elevs alsidige personlige udvikling.

Det kræver at eleven kan erhverve sig viden, kundskaber og færdigheder i et samarbejde og fællesskab med andre.

Disse andre er elever, forældre og lærere. Derfor er det vigtigt at vi har fælles mål og forventninger. ” I skolen skal man træde varsomt for der bliver mennesker til ” (Kresten Kold)