Ordblindeprocedure

Procedure for elever, der er i risiko for ordblindhed

På 0. årgang spørger læreren ind til, om der er ordblindhed i familien. Læreren tager i starten af året testen Sprogvurdering.

På 1. årgang tager dansklærerne ”Ordlæseprøve 1” i foråret. Elever med behov skrives op til løft.

På 2. årgang screenes eleverne med DVO testen af dansklæreren i maj måned, og vises der også her problemer med lyde, kan løft eller lydkursus være en mulighed. Eleverne med ”problemer med lyde” retestes igen til foråret, for at se om de har rykket sig. Læsevejlederen følger disse elever.

På 3. årgang tager læsevejleder DVO-test individuelt på elever, der vurderes i risiko for dysleksi. Den nationale ordblindetest kan på baggrund af DVO-testen tidligst tages i slutningen af 3. klasse – oftest start 4. klasse.

På 4.-9.årgang følger eleverne fortsat den kommunale strategi og evalueringsplan for læsning. Ved mistanke om dysleksi testes eleven af læsevejleder yderligere forud for en evt. national ordblindetest. Er der elever, der i starten af skoleforløbet viser helt klare tegn på, at de har vanskeligheder, som tenderer i retning af ordblindhed, følges de tæt af læsevejlederen, og i mange tilfælde coaches de løbende.

Procedure i forbindelse med den nationale ordblindetest

Før testen

• Forældrene er informeret på forhånd og har skrevet under

Efter testen