Forældreindflydelse på trivsel

Forældrenes store mulighed for at påvirke deres børns trivsel

Der kommer mere og mere fokus på, hvor stor indflydelse forældre har på deres børns (og deres kammeraters) trivsel og fællesskabet i skolen.

Skolebestyrelsen på Hjallerup Skole har i valgperiode 2014-2018 sat sig som mål, at arbejde med udnyttelsesgraden af denne ressource og slå et slag for at gøre forældrene endnu mere bevidste i deres muligheder.

Man ved at:

• Forældrene er børnenes vigtigste rollemodeller.
  • Forældrene er den usynlige klassekammerat - deres ageren omkring kammeraterne, skolen, fællesskabet mv. tager børnene med ind i klassen.
  • Det er vigtigt, at alle børn føler, de er en del af et fællesskab.
  • Det værste man kan gøre mod et menneske, er at ekskludere det fra fællesskabet.
  • Når alle børn føler, de er en del af et fællesskab, er der færre konflikter og mindre uro.
  • Der er forskel på venskaber og fællesskaber. Det påhviler forældrene at skabe rammerne for et fællesskab, hvor alle er med. Venskaber skaber børnene selv.
  • Hvis forældrene indbyrdes sørger for at alle forældre er inkluderet i forældrefællesskabet, så smitter det af på børnene.
  • At forældrene altid omtaler andre børn, deres forældre, skolen og lærerne ordentligt er en forudsætning for trivsel og et fællesskab, hvor der er plads til alle (Dette gælder også i situationer, hvor der er uenighed).
  • Man kan fastholde konflikter eller nedtrappe dem alene ved sit sprogvalg.
  • Hvis forældrene møder “idioter og båtnakker”, hvor de færdes, frem for “interessante og sympatiske mennesker”, så kommer deres børn i flere konflikter.
  • Man kan som forældre “snakke” et (andet) barn ud af fællesskabet - Så vi skal passe meget på!
  • Sådan som vi taler om verden, sådan bliver den. Sådan som vi omtaler andre, sådan bliver de.
  • Børn, der lærer at være i et fællesskab med mange forskellige typer bliver mere robuste.
  • Børn skal udfordres, også socialt.

Langt de fleste forældre er i forvejen bevidste om dette og har allerede en naturlig adfærd, der afspejler det. Skolebestyrelsen vil dog stadig gerne synliggøre og fremhæve disse pointer, som støtte i tilspidsede situationer og inspiration til nye forældre - og opfordre til, at alle fortsat har disse tanker med på vejen mod vores børns øgede trivsel.

Venlig hilsen Skolebestyrelsen