Sociale medier

Sociale medier og forældre

De sociale medier som f.eks. Facebook, Twitter, Ask, Snapchat og mange andre fylder rigtig meget i børnenes liv, både når de er i skole og i deres fritid.

Det er i langt de fleste tilfælde selvfølgelig rigtig dejligt, fordi de sociale medier giver mulighed for, at børnene kan have gode fællesskaber med en stor gruppe af andre, hvor oplevelser og meget andet kan deles.

På skolen giver det desværre somme tider nogle problemer, når de sociale medier bliver brugt i fritiden til at hænge klassekammerater eller andre ud. Det giver nogle konflikter, som børnene ikke kan undgå at tage med ind i skolen, fordi det er her, de ser hinanden.

For skolen kan det være vanskeligt at håndtere disse konflikter, fordi de udspringer af handlinger, som er foretaget i børnenes fritid. For at undgå at der opstår nogle sager, kan I som forældre gøre en stor indsats ved at tage en snak med jeres børn om, hvordan man begår sig bedst på nettet.

Det kan man f.eks. gøre ved at:

• Spørge jævnligt ind til hvilke sociale medier dit barn er bruger af, og hvordan de bruger medierne.
  • Spørge ind til hvilket sprog der bruges på de forskellige medier, og hvordan dit barn selv formulerer sig, når det er på nettet.
  • Spørge ind til hvordan billeder bruges på de medier, som dit barn bruger og hvilke billeder dit eget barn lægger ud på nettet.
  • Tag en snak med jeres børn om, hvilke oplysninger der er gode at dele med andre, og hvilke oplysninger det er bedst at holde for sig selv (eks. adresser, telefonnummer, billeder, karakteristiske efternavne osv.).
  • Tag en snak med jeres børn om, hvad det betyder, at de er brugere på sociale medier, hvor brugerne er anonyme.

Hvis der skulle opstå en konflikt på de sociale medier, hvor dit barn er involveret, kan det ofte være en stor hjælp hvis I:

• Tager kontakt til de forældre, hvis barn der er en konflikt med.
  • Hvis ens børns grænser er overskredet ringes til politiet på 114, som kan hjælpe med vejledning eller evt. rejse en sag.

På Hjallerup Skole hjælpes eleverne, hvis der opstår nogle vanskeligheder, men det er vigtigt, at I som forældre er opmærksomme på, at en stor del af ansvaret for at finde løsninger findes i hjemmet.

Med venlig hilsen, Skolebestyrelsen

For yderligere inspiration henvises til følgende forældreguide, som er udarbejdet af Medierådet for børn og unge, Center for Digital Pædagogik, Red Barnet med flere.